Pozdĺžna dynamika

Ak na monopost pôsobí bočná sila pri prejazde zákrutami aj brzdný moment pri spomaľovaní, vozovka zachytáva všetky reakcie k bočnej aj k brzdnej sile, ktorá pôsobí na pneumatiku. Až po dosiahnutí fyzikálnej hranice sú podľa toho všetky sily , ktoré pôsobia na otáčajúce sa koleso preberané a vyrovnávané vozovkou, ktorá vytvára reakcie rovnakej veľkosti pôsobiace v opačnom smere. Po prekročení síl sa monopost stáva neovládateľní. Sily ktoré spôsobujú pohyb monopostu hnacie sily a sily ktoré pôsobia proti pohybu  jazdne odpory, musia byť neustále v rovnováhe. Stále pôsobiace sily sú len valivý odpor a odpor vzduchu. Ostatné sily pôsobia podľa okolností.

Celkový jazdný odpor
Celkový jazdný odpor je súčtom valivého odporu, odporu vzduchu, odporu proti stúpaniu a odporu proti akcelerácií. Na prekonanie jazdného odporu  treba na poháňacích kolesách vynaložiť zodpovedajúcu hnaciu silu. Hnacia sila, ktorá je na týchto kolesách k dispozícií, je tým väčšia, čím väčší je točivý moment motora, celkový prevodový pomer medzi motorom a hnacími kolesami a čím menšie sú straty pri prenose sily.

Valivý odpor
Tento jav vzniká ako dôsledok deformačnej práce kolesa a vozovky. Je určení zaťažením kolies a koeficientom valivého odporu. Koeficient valivého odporu je tým väčší, čím menší je polomer kolesa a čím väčšia je zmena tvaru pneumatiky. Napr. pri nízkom tlaku vzduchu v pneumatike. Rovnako sa však zvyšuje s rastúcim zaťažením a so zvyšujúcou sa rýchlosťou. Okrem toho sa mení aj podľa povrchu vozovky.

Odpor vzduchu
Odpor vzduchu je určení: hustotou vzduchu, koeficientom odporu vzduchu ( závisí od tvaru monopostu a jeho častí ) prierezom čelnej plochy monopostu v smere jazdy, rýchlosťou jazdy vrátane rýchlosti protivetra.

Odpor proti stúpaniu
Je daný tiažou G a uhlom stúpania respektíve uhlom klesania kladné alebo záporné stúpanie. Odpor proti stúpaniu sa pri stúpaní pripočítava a pri klesaní odpočítava.

Odpor proti akcelerácií
K rovnomerne zrýchlenému alebo spomalenému pohybu v pozdĺžnom smere dochádza vtedy, keď je zrýchlenie alebo spomalenie konštantné. Dráha, ktorú monopost prejde počas spomaľovania má väčší význam ako pri zrýchlení   pretože dĺžka brzdnej dráhy má bezprostrední význam na bezpečnosť.

Odpor v zákrute
Pri jazde v zákrute sa valivý odpor zvyšuje o odpor vyvolaný zakrivením dráhy. Hodnota odporu v zákrute závisí od: rýchlosti monopostu, polomeru oblúka, dynamických vlastností náprav, pneumatík, tlak v pneumatikách a od smerovej úchylky pneumatiky.