Difúzor

Automobilový difúzor je špeciálne tvarovaná časť podvozku, ktorá zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozidla. Ide o rozširujúci sa kanál smerom k zadnej časti. Vzduch nasávaný spodnou časťou sa u urýchľuje a vďaka Bernoulliho rovnici má nižší tlak ako okolitý vzduch. Kvôli podtlaku vzniká sila (prítlak), ktorá monopost "pritláča" k trati. Difúzor prúdiaci vzduch usmerňuje a vzadu spomaľuje na rýchlosť blízku okolitému prúdeniu. Vďaka tomu sa znižujú vzdušné turbulencie v úplavu (oblasti za monopostom, kde sa obidva prúdy zmiešajú). Difúzor svojím regulatívnym účinkom znižuje odpor vzduchu. Čím väčší je difúzor, tím väčší je prítlak
Venturiho efekt (hydrodynamický či aerodynamický paradox) je jav pomenovaný po Talianskom fyzikovi Giovannim Battistovi Venturim. Vychádza zo skutočnosti, že tlak v prúdiacej tekutine je nepriamo úmerný rýchlosti prúdenia tekutiny . V zúženej časti trubice má kvapalina nižší tlak a kvôli tomu sa zvýši rýchlosť prúdenia (zákon zachovania energie). Takto získaná kinetická energia je vyrovnaná znížením tlaku. Tento jav platí aj pre plyny. Napr. podvozky Formule 1 sú konštruované tak, aby pod Nimi dochádzalo k zosilneniu Venturiho efektu - vzduch sa pod podvozkom urýchľuje, a dochádza k podtlaku, ktorý je kompenzovaní so silou pritláčajúcou formulu k vozovke (prítlak). To zvyšuje stabilitu monopostu.
Gourneyho klapka je jeden z ďalších doplnkov ktorý zosilňuje účinok difúzora jeho úlohou je zredukovať tlak v oblasti nízkeho tlaku za difúzorom čím pomôže vytiahnuť z pod podlahy ešte viac vzduchu